Kayleigh Segaert

Culinaire inspiratie: op trendtour in Boedapest

Onze trendwatcher bezocht recent Boedapest en gaf ons het volgende verslag over de culinaire evoluties en trends in deze metropool.

Een eerste duidelijke evolutie in het segment van de “fine dining” is dat de opkomende jonge sterrenchefs, waaronder Tamas Szell, de winnaar van de Bocuse d’Or van 2016, resoluut kiezen voor een kleine bistro of brasserie in plaats van het omslachtige stresserende kader van een erkende grote sterrenkeuken. Ze bereiden er met veel passie gerechten met groot respect voor de rijke traditie van de Hongaarse keuken. We noemen in dit verband Stand25, Mak Bisztro, Borkonyha, A sef Utcaja, en vele meer. Dat deze chefs vaak uiteindelijk toch een ster krijgen is dan maar meegenomen, maar niet de initiële bedoeling.

 

Binnen het segment van “smart casual” vindt men zoals vaak erg succesvolle vormen van “premiumisation”; dat wil zeggen dat rond een bestaand gekend concept, zoals bij voorbeeld “Mr Funk”, “donuts & more” of “BITE Bakery”, een rijk en divers aanbod met een authentieke beleving gebracht wordt. De formule is ondertussen genoegzaam bekend, maar de manier waarop dit in Budapest wordt uitgewerkt is meer dan overtuigend. Daarbij is er meestal een combinatie van “indulgence”, het genieten van calorierijk zoet gebak naast “healthy”, een gezond aanbod van granen en sapjes. De Hongaren hebben van oudsher een hele sterke gebak- en koffiecultuur. Men vindt er talrijke hippe koffiebars met veel zorg voor de locatie en een stijlvolle inrichting waar meestal het gebak ter plaatse bereid wordt.

Boedapest is een levendige stad met een zeer groot aantal zonuren per jaar : de jeugd komt er graag samen op de vele openbare plaatsen en geniet er van de vele terrasjes, overal zijn er adresjes waar je een grote verscheidenheid aan streetfood kunt vinden : alle mogelijke keukens uit alle continenten, de alomtegenwoordige vegan trend, de humus- of groentenbars, een hele streetfood steeg met de naam “street food karavan”, enz.  

Een belangrijke trend in onze maatschappij is de digitalisering, en ook in het buitenshuis eten is die er: in ‘Kajahu’ bestel je alles via een touchscreen aan je tafeltje, en word je uitgenodigd om je te registreren.  Als je daarop ingaat, word je in alle verschillende restaurants van die keten uiterst persoonlijk bediend, krijg je kortingen en suggesties en wordt er altijd rekening gehouden met je persoonlijke voorkeur en wensen

Maar het voordeel van de digitalisering is er niet alleen voor de consument, ook de uitbater wordt er rijker van: met zijn ongeveer 20 000 geregistreerden en 80 000 klanten krijgt hij een databank van consumptiegegevens waar vele producenten, supermarkten en voedingsdeskundigen veel voor over hebben.  Zoals in zoveel andere eethuizen wordt hier enthousiast geëxperimenteerd met mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan of extra maaltijdkeuzes zelf samen te stellen. 

 

In ‘Mazzel Tof’ word je ontvangen in een prachtige binnentuin-omgeving en uitgenodigd in een sharing concept te genieten van de boeiende oostmediterrane keuken. Vergeten we ook niet de verschillende rooftop-bars, waar je op een hete dag een zuchtje wind kunt opzoeken en in de winter in een doorzichtige tent stijlvol kunt dineren.

Kortom, Budapest biedt een brede waaier aan nieuwe trends en concepten, gecombineerd met een aantrekkelijk levendig uitgaansleven.